14. prosince 2021

Metabolic Balance: Restart po 2 letech

Jan Martinec, 2021-12Po 2 letech bylo potřeba MB systém zrestartovat.
Rok 2021 byl jízda, byl to druhý covidový rok, po 14 letech jsem se podíval do nemocnice se zánětem tlustého střeva a zažil svou první kolonoskopii. Díky kolonoskopii jsem si osvěžil bezzbytkovou stravu a byl obohacen o nové zážitky. Infuzní podávání antibiotik mě pěkně odrovnalo, takže druhá polovina roku byla postupná rekonvalescence a boj s únavou, změnou trávení, prostě mnoho věcí jinak.

Na Metabolic Balance pobyt jsem chtěl jet už na jaře, ale to bylo vše zavřené. V létě nebyl vypsán termín a v září nebylo místo. Tak to nakonec vyšlo na prosinec, těsně pře vánoci.

Vyrazil jsem z Brna ve čtvrtek 9. prosince, začalo zrovna pořádně sněžit. Pobyt jsem zahájil odběry krve v pátek ráno a Dr. Suchánka jsem opět nepotěšil. Něco jsem za poslední rok nabral, ale za poslední 2 měsíce, jak jsem zazimoval kolo, se mi to nějak vymklo. Šlo to hodně do vnitrobřišního tuku. Proč? Protože stres, protože toffifee, protože zmrzlina, protože můj dark passenger.

Vytvořil se začarovaný kruh:

1. Únava celý den.
  2. Vyčerpání po práci.
  3. Potřeba rychlého doplnění energie před večeří nebo rovnou večeře v restauraci a pak ještě nakopnutí něčím - cukr.
  4. Velký příjem energie večer, oddálený spánkový tlak.
  5. Nekvalitní spánek a zpět na bod 1.
1. den 1. přípravné fáze Metabolic Balance
Jedeme opět ve třech, to je dobré znamení, i minule to bylo ve třech. Ráno jsem to už vzal jako profík, kopl do sebe červenou (Zaječická hořká) a pak bílou (Šaratica). Očistný proces zahájen přesně 90 min po vypití a shodou okolností půl hodinu před přednáškou Dr. Suchánka.

Přednáška Dr. Suchánka
Hlavní věc, co si z přerušované přednášky odnáším je, že zřejmě za vše u mě může stres. Jak se zpřísnila covidová opatření, tak jím v kanceláři u počítače a porušuji první manažerské pravidlo: "Na jídlo si najdi vždycky čas." Ráno vstávám později, pak to honím zrychleným jídlem a stejně přijdu do práce pozdě. Večeře ve stavu vyčerpání, škoda slov. Kde jsou ty časy, kdy jsem si s jídlem hrál a v klidu po práci věnoval i více než hodinku přípravě večeře, ale i snídaně a oběda na druhý den.

Stresová zátěž je přímo spojená s ukládáním do vnitrobřišního tuku. Sport odbourává přebytečnou energii, která se díky stresu neuloží. Jenže, když jsem ve stresu, tak mi to takto jasně nemyslí, abych to pak šel vyběhat. Vzpomněl jsem si na postavu tatínka ze seriálu Vlak dětství a naděje, ten to taky vždy šel rozběhat.

Další body z přednášky telegraficky:
  • MB pro sportovce má 5. fázi
  • V MB je i režim pro přibývání na váze.
  • Důležitá je hladina vitamínu D (forma D3 z ryb se vstřebává lépe než rostlinná D2).
  • Není známá studie, která by potvrdila získaní vitamínu D v soláriu.
  • Jídelní režim je důležitější než to, co jíme. Je potřeba si volit postupné dosažitelné cíle a hlavně se nestresovat. První cíl je právě režim. Doporučená literatura Cirkadiální kód.
  • Zdroje rybí olej (značka Mollers).  Musím doma zkontrolovat moje omega 3 jestli má v sobě i Déčko.
  • Obvod pasu se měří přes pupík a hraniční je 102 cm u mužů - hlavní indikátor vysokého vnitrobřišního tuku.
Měl bych si nechat změřit hladinu vitamínu D, jak na to jsem.

Jak tedy je možno měřit hladinu stresu:
  • klidová tepovka
  • kortizol v krvi
  • krevní cukr
  • holter
Zkusím více sledovat zdravotní statistiky, co mi dává Fitbit a více = pravidelně používat meditační čelenku Muse S.

2. den 1. přípravné fáze Metabolic Balance
Bramborový den byl už v pohodě. Zatímco rýže byla 3x stejná, brambory byly upraveny pokaždé jinak. Kupodivu se nedostavila bolest hlavy. Pamatuji se, jak na cvičení s míči před dvěma lety to bylo náročné, teď jsem to dal jako nic. Na lekci bylo dokonce více mužů než žen, což, jak Dan potvrdil, není zcela obvyklé. Celý proces očisty byl snadný, už v tom mám rutinu.