21. září 2019

Metabolic Balance 4. - 6. den nového jídelníčku

Uteklo to rychle a můj pobyt na Sv. Kateřině se přehoupl do druhé poloviny.

6. den
Ráno už jsme rutině dorazily do restaurace a dostali své snídaně. Jelikož to byl 4. den nového jídelníčku, začnou se kombinace opakovat. Takže to měly být oříšky a dostal jsem bohatý salát plný mé dávky mandlí a slunečnicových semínek. Ovoce byla opět papaya, kterou začínám mít rád. Co na ní vidí?

Proč papája? [zdroj: medilicker.com]
  1. Papája napomáhá trávení: obsahuje enzym papain. Papain má schopnost štěpit těžké řetězce proteinů, čehož se už stovky let využívá například při přípravě masa. To se tímto způsobem stává stravitelnějším.
  2. Papája je silným antioxidantem.
  3. Papája působí protizánětlivě.
  4. Vitamín C a lykopen, obsažený v papáji, chrání vaši kůži a udržují vaši pleť mladistvou.

Po snídani jsme vyrazili na malý nordic walking výlet. Tentokráte jsem si svou trasu z pátku otočil. Hotelový bus nás hodil na vlakové nádraží a přesunuli jsme se do Horní Cerekve. Sice byla ráno dost kosa (5°C), ale když vylezlo sluníčko, bylo krásně. Původně jsem myslel, že zkusím vodu v zatopeném kamenolomu, ale počasí tomu nepřálo, ale bylo tam opět nádherně. Cesta zpět měla 173 výškových metrů a spálili jsme přes 1 tis. kcal. Cestu jsem naplánoval tak, abychom dorazili rovnou na oběd a nedostali hlad.

Plán vyšel dokonale. Nejen, že jsme jedli 15 min po příchodu na hotel, ale dostal jsem asi nejvydatnější jídlo za celý pobyt. Čočky s kurkumou byla hromada a k tomu druhá hromada zeleniny včetně chleba, polévky a jablka. Jelikož je jablko tak cenné, naučil jsem se ho jíst celé, vracím jen stopku. Během prvních 3. dní jsem luštěninu neměl, ale dočkal jsem se 4. den, tím bylo spektrum jídel kompletní.

Odpolední aktivita, bylo jemné cvičení s míči, tedy pilates s gymnastickým balónem. Pěkně mě to protáhlo a prověřilo slabé břišní svaly. Nedostal jsem však do večeře vůbec hlad. Čočka vyhrává.

Jelikož se cvičení protáhlo, stihl jsem jen sprchu a naklusal na večeři. Ve srovnáním s obědem se hromada nekonala. Krůtí kousky s tepelně upravenou cuketou, žampiony a česnekem. Byl jsem najezený a spokojený. Navíc jsem dostal od své kolegyně dobré rady, jak si poradit s uchováním masa. Přece jenom 165 g porci jen tak nekoupím a budou zbytky, které je potřeba nějak využít. Pokud mám mít během 3 dnů 2 různé drůbeže a 2 různé ryby, tak to budu muset správně naplánovat. To není jako práce s buzolou.

7. den
Snídaně se opakovala s naším prvním dnem, dostal jsem mandeládu s jablkem a posypal jsem ji skořicí.

Proč jablko? [zdroj: vitalnienergie.cz podle Metabolic Balance®]
"Jedno staré anglické přísloví praví: „An apple a day keeps the doctor away“. (Jedno jablko denně nám drží lékaře od těla). Žádný jiný druh ovoce neobsahuje tolik vitamínů a minerálních látek, stejně tak jako látky snižující cholesterol a hladinu kyseliny močové. Kromě toho nám jablka, díky vysokému obsahu pektinu a celulózy, dodávají cennou vlákninu. Ta je nadmíru důležitá pro co nejrychlejší vylučování škodlivých odpadních produktů látkové výměny. Staré druhy jablek jsou obzvláště bohaté na polyfenoly – aktivní protivníky škodlivých volných radikálů. Ovoce nejenže zásobuje tělo velkým množstvím minerálních látek, vlákniny, vitamínů a stopových prvků, ale navíc chutná skvěle."

Na 10h byl naplánován nordic walking, nakonec to byla individuální hodina, protože moje kolegyně z MB šly raději na houby a z DŠL zvolili taky jinak. Bylo to celkem v tempu, bez zastávky a pěkně jsem se zadýchal, 664 kcal. Pak vířivka 40 min a už byla jen chvilka do oběda.

Na oběd byl jako protein cottage s pažitkou, to nebude problém zajistit na obědy do práce. Odpoledne byla pak masáž se zábalem do mořských řas. Prý bych měl dělat strečink dohou, hlavně přední stehna a méně času ležet na posteli s notebookem na břiše, moje nejoblíbenější poloha doma. Napřed byla masáž kartáči, která mi učesala nohy. Pak masáž bahne s mořskou řasou a mentolem a zábal na 15 min, sprcha, plus konečná masáž celého těla olejem.

Na večeři byla další snadná záležitost, 2 vejce na tvrdo. Tyto snadné věci si budu dělat do práce a po práci si doma udělám v klidu maso. Asi hodinu po večeři jsme šli do nového pavilonu do finské sauny. V noci to tam vypadá fantasticky. Venkovní ochlazovna je magická, když je jasno. Je orientována na stranu, kde je minimum světelného smogu, takže to byl dechberoucí pohled. Překvapil mě i můj telefon, jak si poradil s focením noční oblohy.

Večer jsem šel už rovnou spát, žádný notebook ani telefon.

8. den
Vzbudil jsem se asi 20 min před budíkem, který jsem měl na 7 h. Spal jsem úplně nejdéle za pobyt 7h a 12 min. Dopil zbytek vody a šel na snídani dříve. Byl jogurt a mango, spokojenost.

Dopoledne vyplnila přednáška o zdravém stravování od Margarity Iliopulu. Odnesl jsem si:

• velká pestrost pomáhá;
  • střevní mikrobiom je největší imunitní systém v těle;
  • doporučené bílkoviny jsou minimálně 0,8 g na kg hmotnosti.  Je to minimální množství bílkovin pro zdravý život, jinak se doporučuje při redukci konzumovat cca 1-1,6 g/kg/den. (Upřesnění od Margarity Iliopulu)
  • nepravidelný spánek ovlivňuje nárůst hmotnosti;
  • cottage a tvaroh je dobrý na noc (rozhodně jej nebudu jíst s řapíkatým celerem :) );
  • jíst malé mořské ryby jako sardinky a ančovičky (ve vlastní šťávě), nejlépe z Čile, mají nejméně těžkých kovů.
Na oběd byla krůtí prsa se salátem z rukoly a pálivou ředkvičkou, což byla hodně zajímavá chuť. Dostal jsem asi nejmenší jablko, ale o to bylo sladší, než velká kyselá.

Odpolední aktivita byla pilates, entuziastická instruktorka na mě působila přesně naopak. Oceňuji snahu, že si zapamatovala všechna naše jména, ale povzbuzování typu: "Honzíku to dáš!" ... to je jako, když na mě Lukáš řval něco o "kousání", akorát jsem měl chuť pokousat jeho. Ale byla to pestrá hodina s tenisáky, kapsičkami a cihličkami, jen jsem si ji vubec neužil, asi nějaké hnutí mysli.

Po pilates byla vířivka a akorát časově vyšla cesta na večeři. Losos s teplou zeleninou, bomba, jsem vděčný za jakýkoliv tuk. Pak jsme s místní provozní probírali jak nakupovat a jak vařit, až budeme doma. Vržení do reálného světa bude výzva.